ثبت دامنه چگونه است ؟

از آنجایی که دامنه یا آدرس وب سایت ما باید یک نام منحصر به فرد باشد و برای این منظور و ثبت دامنه ما باید یک نام منحصر به فرد را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؛ توصیه میشود قبل از ثبت دامنه مقاله‌ی روش‌های انتخاب دامنه خوب را مطالعه بفرمائید.

مراحل ثبت دامنه و فعال‌سازی آن

ممکن است فرایند خرید دامنه برای شرکت‌های میزبانی وب که از آن نام دامنه می‌خرید کمی متفاوت باشد اما در کل روال کار یکی است:

۱- پیدا کردن یک ثبت‌کننده دامنه معتبر

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک شرکت معتبر برای ثبت دامنه خود پیدا کنید. این شرکت‌ها به‌عنوان ثبت‌کننده دامنه شناخته می‌شوند و خدمات ثبت دامنه را به عموم ارائه می‌دهند. هنگامی که یک ثبت‌کننده دامنه مناسب خود را پیدا کردید، می‌توانید روند ثبت دامنه خود را شروع کنید.
موسسه رسانه سافت یکی از مجموعه‌های معتبر برای ثبت‌نام دامنه است که میتوانید از طریق آن، اقدام به خرید دامنه و ثبت آن و طراحی سایت نمایید.

۲- جستجوی دامنه

شرکت‌های ثبت دامنه، ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید نام دامنه خود را جستجو و انتخاب کنید. این ابزار پس از جستجو به شـما اطلاع می‌دهد که آیا دامنه قبلاً ثبت ‌شده است یا آزاد است.

به عنوان مثال، شما می توانید از طریق سایت www.domain.rasanehsoft.com نام دامنه مورد نظر خود را سرچ نمایید و ببینید که این نام قبلا ثبت شده است یا خیر. در صورتی که نام دامنه، توسط شخص یا سازمانی ثبت نشده باشد می توانید با داشتن یک حساب بین المللی از طریق همان سایت، این آدرس را با زمان تعیین شده خریداری و ثبت نمایید.

اگر دامنه‌ای که می‌خواهید بخرید در دسترس نیست، میتوانید:

  • یک دامنه جایگزین پیدا کنید
  • نام دامنه را کمی تغییر بدید
  • از پسوند نام دامنه دیگری استفاده کنید. طیف وسیعی از پسوندهای نام دامنه موجود است (مانند.com، .co.uk .net و غیره).

آیا امکان خرید نام دامنه ثبت‌شده وجود دارد؟

اگر به یک نام دامنه خاص علاقه دارید، ممکن است امکان خرید آن از مالک فعلی وجود داشته باشد. خرید نام دامنه به این روش معمولاً بسیار گران‌تر از ثبت دامنه بدون استفاده است. قیمتی که می‌توانید انتظار داشته باشید برای چنین دامنه‌هایی، بسته به قدرت دامنه، می‌تواند از چند صد هزار تومان تا چندین میلیون تومان متغیر باشد.

٣- انتخاب دامنه اصلی

هنگامی که دامنه‌ای را پیدا کردید و این دامنه در دسترس بود وقت آن است که آن را به نام خود ثبت کنید. اگر دامنه موردنظر خود را در چندین پسوند مختلف ثبت کنید، به‌خصوص اگر قصد دارید در مکان‌های مختلف تجارت خود را راه‌اندازی کنید ممکن است ایده خوبی باشد.

برای مثال، اگر قصد دارید هم در ایران و هم در دبی تجارت کنید، ممکن است یک نام دامنه با پسوند ir و یک نام دامنه با پسوند ae برای شما مناسب باشد. به‌هرحال این بستگی به قدرت کسب‌وکار شما و همچنین ایده‌های شما دارد. همچنین ممکن است به خاطر این نام را در چندین پسوند مختلف ثبت کنید که مطمئن شوید هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند دامنه مشابهی را با دامنه شما ثبت کند.

نکته دیگری که در این مرحله از خرید نام دامنه باید در نظر بگیرید این است که برای چه مدت می‌خواهید دامنه خود را ثبت کنید. معمولاً مدت‌زمان ثبت‌نام دامنه‌ها از یک سال تا ده سال متغیر است.

هنگامی که دامنه خود را ثبت می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که برای چه مدت می‌خواهید آن را ثبت کنید. مزیت ثبت دامنه برای مدت طولانی این است که در صورت فراموش کردن تمدید دامنه و منقضی شدن آن، نگران از دست دادن کنترل دامنه خود نیستید. در عوض نقطه‌ضعف ثبت دامنه برای مدت طولانی این است که شما باید از قبل هزینه بیشتری کنید.

٤- پرداخت هزینه دامنه و فعال‌سازی آن

اکنون به مرحله خرید نام دامنه نزدیک شدیم و فقط مانده فرایند پرداخت را تکمیل کنیم. اگر از قبل در وب‌سایت ارائه‌دهنده دامنه (رسانه سافت) ثبت‌نام نکرده‌اید باید ثبت‌نام انجام دهید و وارد حساب کاربری خود شوید.
اطمینان حاصل کنید که جزئیاتی که برای ثبت‌نام برای یک حساب کاربری استفاده می‌کنید دقیق است، زیرا پس از خرید دامنه (های) خود، ممکن است ایمیلی از ثبت‌کننده دریافت کنید که از شما بخواهد اطلاعات تماس خود را تأیید کنید. اگر این کار را انجام ندهید، دامنه (های) شما ممکن است به حالت تعلیق درآید. پس از تکمیل و پرداخت هزینه دامنه، ایمیلی به شما ارسال خواهد شد و نهایتا ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت دامنه به نام شما فعال می‌شود.

٥- دامنه آماده استفاده

پس از خرید نام دامنه و پس‌ازاینکه مدت‌زمان لازم که معمولاً ۲۴ ساعت پس از خرید است گذشت، دامنه شما فعال می‌شود و آماده استفاده خواهد بود. اگر از قبل هاست ندارید می‌توانید نسبت به خرید هاست اقدام نمایید تا وب سایت شما آماده انتشار شود.

ثبت دامنه