روش‌های انتخاب دامنه خوب

انتخاب دامنه خوب به اندازه انتخاب نام شرکت و کمپانی شما اهمیت دارد.

روش‌های انتخاب دامنه خوب:

۱. یک دامنه خوب کوتاه است

اگر نام دامنه شما طولانی و پیچیده باشد، مطمئناً کاربران در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود با مشکل مواجه می شوند. تا جایی که امکان دارد دامنه خود را کوتاه کنید. دامنه های کوتاه نه تنها به راحتی قابل نوشتن هستند، بلکه به خوبی در یاد کاربران می مانند. پیشنهاد ما استفاده از نام دامین با کمتر از ۱۵ کاراکتر است.

یک راه مناسب برای انتخاب یک دامنه کوتاه، استفاده از CamelCase است. CamelCase روش استفاده از حروف بزرگ در دامنه است، برای مثال SiteDesign-co.com زیباتر از sitedesign-co.com به نظر می رسد همچنین بهتر در خاطره کاربران می ماند. پس بهتر است در تبلیغات و مکان هایی که سایت خود را معرفی می کنید از این تکنیک استفاده نمایید.
هر روز بیش از قبل یافتن یک دامنه کوتاه سخت تر می شود ولی با کمی خلاقیت و ترکیب عناصری مانند نام شرکت ، نام خود و محصول یا خدمات می توان یک نام کوتاه ساخت اما سعی کنید همیشه به خاطر کوتاه بودن یک دامنه اقدام به خرید آن نکنید.

۲.نام دامنه شما باید با نام کمپانی شما یکی باشد

بدیهی است که نام دامنه شما بر روی نام تجاری شرکت شما تاثیر مستقیم دارد ، این موجب شناسایی نام تجاری شما توسط مشتریان وکاربران می گردد.
برای آنکه از نام تجاری خود محافظت کنید، باید شکل های مختلف نوشتاری نام دامنه خود را نیز خریداری کنید. به این ترتیب، رقبایتان نمی توانند دامنه ای شبیه به دامنه شما را ایجاد کنند و مشتریان شما را به سمت خود هدایت کنند.

۳.دامنه خوب باید به یاد ماندنی باشد

همواره نامی برای دامنه انتخاب کنید که به راحتی در حافظه کاربران بماند و در هنگام مخفف سازی نیز این کار را به شکلی انجام دهید که خوش آهنگ باشد و در حافظه بماند.

۴.از خط فاصله و عدد در نام دامنه خود استفاده نکنید

طبق آمار گرفته شده از کاربران اینترنت در دنیا، بیش از ۲۰ درصد افرادی که با اینترنت کار می کنند نمی توانند از – یا همان خط فاصله در کیبورد خودشان استفاده کنند. یعنی این ۲۰ درصد حتی نمی دانند چطور خط فاصله را تایپ کنند. پس عملا شما نمی توانید سایتتان را به ۲۰ درصد افراد دنیا نشان دهید.

۵.یک دامنه خوب نباید با دیگر دامنه ها اشتباه گرفته شود

برخی از کاربران از نام‌هایی مشابه سایت های دیگر استفاده می کنند که این باعث می شود مراجعه کنندگان دامنه شما را با دامنه آن سایت اشتباه بگیرند و نام آن سایت را به خاطر بسپارند.

۶. نوشتن نام دامنه باید آسان باشد

نام دامنه شما باید به صورتی باشد که مراجعه کنندگان برای نگارش آن دچار مشکل نشوند. کاربران ممکن است هنگام نوشتن نام های طولانی دچار مشکل شوند و این به مرور بازدید کننده های شما را کم می کند.
از انتخاب واژه هایی که می توان آن ها را به چند شکل تایپ کرد پرهیز کنید

۷.بهتر است از پسوند های رایج مانند .com , .net , .ir استفاده کرد

com. شناخته شده ترین پسوند آدرس وب سایت است ، برای استفاده از این دامنه ها باید مبلغ بیشتری را پرداخت کرد ولی ارزش این کار را دارد چون برای همه شناخته شده است.
فراموش نکنید که ۶۰ درصد کاربران با موبایل، سایت شما را مشاهده می‌کنند و در کیبورد موبایل‌های جدید یک دکمه com. برای تایپ سریع‌تر آدرس‌ها اضافه‌شده است.

درست است که استفاده از پسوند ir. مانند com. مرسوم نیست. اما اگر فعالیت تجاری شما محدود به ایران است، استفاده از این پسوند می تواند برای جستجوهای گوگل مرتبط با ایران و زبان فارسی موثر باشد و رتبه سایت شما را افزایش دهد.

نکته: اگر فکر می‌کنید که ممکن است روزی از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنید، در نظر داشته باشید که دامنه ir. تحریم است و برای این نوع تبلیغات نمی‌توانید از آن استفاده کنید. راه‌حل این است که در کنار پسوند ir. پسوند دیگری مثل com. نیز برای نام دامنه‌تان تهیه کنید.

۸.استفاده از کلمه کلیدی حوزه فعالیت در نام دامین

نام دامنه شما باید به صورتی باشند که مخاطب با شنیدن آن به فعالیت شما پی ببرد.

۹.از سرویس های پیشنهاد نام دامین استفاده کنید

سرویس های زیادی برای ساخت نام دامین وجود دارند که می‌توانید از آنها برای پیدا کرده نام دامنه مناسب استفاده کنید. یکی از بهترین سرویس‌ها NameMesh است. NameBoy هم سرویس خوبی برای اینکار است.

 

و به عنوان آخرین نکته، موعد تمدید دامنه وب‌سایتتان را فراموش نکنید! البته شرکت‌های معتبر ثبت دامنه، یک یا دوماه قبل از موعد اتمام اشتراکتان این موضوع را به شما اطلاع می‌دهند. اشتراک‌های نام دامین معمولاً یک تا ده ساله هستند. اگر برایتان مقدور است یک اشتراک طولانی تهیه کنید و مهم‌تر از آن، با یک شرکت معتبر کار کنید.

روش‌های انتخاب دامنه خوب