CDN چیست؟ از کدام CDN استفاده کنیم؟ ایرانی یا خارجی؟!

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network یک شبکه توزیع محتوا است که با کمک آن می توان سرعت بارگذاری و نمایش سایت یا وبلاگ خود را افزایش داد. سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند و هر سروری که به بازدید کننده سایت نزدیک تر باشد به درخواست آن پاسخ می دهد. به این شکل اطلاعات سایت از سروری که به موقعیت کاربر نزدیک تر است فراخوانی شده و سرعت سایت بالاتر می رود.
بنابراین هدف اصلی یک CDN انتقال یا ارائه سریعتر محتوا به دست کاربر است.

نحوه کار CDN

این سرویس به اینگونه کار می کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما ( مانند فایل کدهای CSS ، فایل کدهای Java script ، فایل های مولتی مدیا و … ) یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می کند و می توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت ها سرویس دهند. در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می خواهد سایت شما را مشاهده کند اطلاعات از نزدیک ترین سرور موجود به آن کاربر به او ارسال می شود و  چون این اطلاعات قبلاً ثبت ( Cache ) شده اند و نیاز به پروسه خاصی نیست سرعت تبادل اطلاعات تغییر چشم گیری می کند.

 

شرکت‌های CDN ایرانی

چندین شرکت در ایران فعالیت در حوزه‌ی CDN دارند، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد:

      • ابر آروان (ArvanCloud): یک سرویس CDN است که به وب سایت ها کمک می کند تا محتوایشان را با سرعت بالا و بهترین کیفیت به کاربران خود ارائه دهند. با استفاده از آروان کلود، می توانید فایل های ویدیویی، تصاویر و سایر فایل های آنلاین خود را به صورت سریع و بدون وقفه به کاربران خود ارائه دهید
      • آسیاتک: (asiatechCloud): به جرأت می‌توان گفت که CDN ابر آسیاتک از جمله بهترین CDNهای ایرانی است که درحال حاضر به صورت رایگان ارائه می‌شود. ابر آسیاتک براساس نیاز مشتریان خدماتی متنوعی را ارائه می دهد که مشتریان می‌توانند با خرید سرور ابری، فعال سازی شبکه توزیع محتوا (CDN) و DNS ابری از آنها بهره مند شوند.
      • ابر دراک  (derakCloud) : تعداد درخواست‌های این سرویس cdn رایگان کاملاً نامحدود است و مدیریت درخواست‌ها به صورت هوشمند انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب ابر دراک، پشتیبانی از استریم مدیا است که نمایش محتوای ویدئویی به کاربران را، برای شما ساده‌تر می‌کند.
      • میزبان کلود (mizbanCloud): در این سرویس CDN ایرانی می‌توانید به ازای مصرف خود هزینه بدهید و به کمک ماشین‌حساب خود سایت، نیازهای خود را به صورت سفارشی تعریف کنید. میزبان کلود در بخش تصاویر امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و علاوه بر امکان تغییر سایز تصاویر، از قابلیت فشرده‌سازی تصاویر نیز پشتیبانی می‌کند.
      • پارس پک (ParsPack): اگر به دنبال سرویس cdn رایگان با امکانات مناسب هستید حتماً این سرویس را زیر نظر داشته باشید. در پلن رایگان پارس پک هیچ محدودیتی در ترافیک داخلی و خارجی یا تعداد درخواست‌ها ندارید و این یک امتیاز بزرگ نسبت به سایر رقباست. علاوه بر این قابلیت مینیفای کردن کد و گواهینامه SSL رایگان در پلن رایگان، جذابیت این سرویس را دوچندان می‌کند.
      • ایران سرور (Iran Server): جالب است بدانید که ایران سرور علاوه بر سرور، هاست و دامنه در حوزه CDN هم فعالیت دارد و به سادگی می‌توانید برای سایت خود سرویس cdn رایگان دریافت کنید. علاوه بر این در کنار سرویس توزیع محتوا می‌توانید گواهینامه SSL رایگان نیز داشته باشید که هزینه‌های سایت را به مراتب کاهش می‌دهد.

     

شرکت‌های CDN خارجی

شرکت‌های CDN خارجی بسیاری وجود دارند که اینجا چند مثال از آن‌ها را برایتان ذکر خواهم کرد:

      • Cloudflare: یکی از بهترین ارائه دهندگان CDN در بین مشاغل کوچک و حتی حرفه ای ها است. Cloudflare بیش از 180 مرکز داده در سراسر جهان دارد که می تواند برای بهبود عملکرد، سرعت و امنیت وب سایت مفید باشد.
        به راحتی می توانید Cloudflare را در سایت وردپرسی راه اندازی کنید. این سرویس به طور خودکار منابع وب سایت را کش می کند، اگرچه در صورت تمایل می توانید آن ها را از طریق کنترل پنل مدیریت کنید.
      • Fastly: شرکتی است که خدمات CDN را برای نام‌های بزرگی مثل اسپاتیفای، ردیت و نیویورک تایمز ارائه می‌کند. خدمات توزیع محتوای این شرکت مانند نام آن، سرعت بالایی دارند اما شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت آن، امکانات فراوانی است که برای پیکربندی سرویس در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
      • Akamai: یکی از قدیمی‌ترین و بهترین شبکه های توزیع محتوای خارجی، Akamai است. این سرویس بیش از 30 درصد کل ترافیک وب جهانی را توزیع می‌کند و وبسایت‌هایی مثل هوندا و واشنگتن پست نیز از این سرویس استفاده می‌کنند.
      • Amazon CloudFront: مسئولیت توزیع محتوای شبکه سرویس‌های تحت وب آمازون را برعهده دارد. این سرویس دارای قابلیت‌های پیشرفته است و امکان پیکربندی بسیاری از تنظیمات مختلف مثل فعالسازی خودکار GZip برای بهبود سرعت را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

از CDN ایرانی استفاده کنیم یا خارجی؟

تصمیم درباره استفاده از یک CDN ایرانی یا خارجی برای سایت ایرانی، بستگی به شرایط و نیازهای هر سایت دارد. به طور کلی، استفاده از CDN ایرانی می‌تواند برای سایت‌های ایرانی از نظر سرعت بارگذاری صفحات وب و بهبود تجربه کاربری مفید باشد زیرا در مورد سایت‌هایی که مخاطبان بیشتری در ایران دارند، CDN ایرانی می‌تواند محتوا را به صورت محلی توزیع کند و این می‌تواند بهبود سرعت لود صفحات وب سایت کمک کند.

از سوی دیگر، استفاده از CDN خارجی می‌تواند برای سایت‌های بازاریابی، فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌هایی که مخاطبان بیشتری در خارج از ایران دارند، مفید باشد. چرا که CDN خارجی می‌تواند محتوا را در سراسر جهان توزیع کند و این می‌تواند بهبود سرعت لود صفحات وب در سراسر جهان کمک کند.

از طرفی، باید در نظر داشت که به‌عنوان یکی از عوامل مهم، عملکرد و کیفیت CDN نیز بسیار مهم است. در این مورد، باید شرکت‌های CDN را مقایسه کرد و به دنبال یک CDN با کیفیت و عملکرد بهینه برای سایت خود بگردید.

CDN