چگونگی نگهداری وب‌سایت

ساختن وب‌سایتی که ظاهری جذاب و عملکرد قدرتمندی داشته باشد، برای هر کسب‌وکاری مهم است؛ اما این تنها نیمی از کاری است که باید انجام دهید و نگهداری وب‌سایت هم به اندازۀ ساخت و طراحی آن اهمیت دارد. در واقع نگهداری و محافظت از وب‌سایت تضمین می‌کند که کسب‌و‌کار، وبلاگ یا حضور آنلاین شما کیفیت خود را در طول زمان حفظ می‌کند و موفق خواهد بود. همچنین نشان می‌دهد که هر کسی که با وب‌سایت شما تعامل داشته باشد، همیشه بهترین تجربۀ کاربری را خواهد داشت.

چندین کار وجود دارد که باید در زمان نگهداری و تعمیر وب‌سایت خود آن‌ها را انجام دهید. هر کدام هم می‌تواند به‌صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه اجرا شود و به شما در تنظیم یک برنامۀ موفق کمک کند.

تعمیر و نگهداری وب‌سایت (Website Maintenance) چیست؟

تعمیر و نگهداری وب‌سایت شامل نظارت بر سلامت و عملکرد کلی وب‌سایت شما می‌شود.
آنچه در نگهداری وب‌سایت اهمیت دارد، به‌روز نگه داشتن وب‌سایت برای اطمینان از عملکرد درست و همچنین جذب و حفظ بازدیدکنندگان آن است.

برای بررسی و نگهداری صحیح یک وب‌سایت، لازم است تعدادی کار انجام دهید؛ از جمله به‌روزرسانی نرم‌افزارها و افزونه‌های امنیتی، افزودن محتوای تازه، افزایش ترافیک جدید و بازگشتی و البته جلب رضایت کاربران. در این مقاله دربارۀ هرکدام به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم.

چرا نگهداری وب‌سایت مهم است؟

نگهداری وب‌سایت می‌تواند بر اولین برداشت مخاطبان، استراتژی سئو، امنیت و فروش کسب‌و‌کار شما تأثیر بگذارد. چه مالک کسب‌وکار باشید و چه صاحب یک وبلاگ، باید مطمئن شوید که وقتی افراد و موتورهای جستجو وارد وب‌سایت شما می‌شوند، امکانات و پیشنهادهای آن برایشان جذاب است. این یعنی قدرت شما برای حفظ کاربران و ربات‌های موتورهای جست‌وجو در درجۀ اول به حفظ و نگهداری وب‌سایت وابسته است.
با این اوصاف، اگر مدت زیادی را بدون تعمیر و نگهداری منظم وب‌سایت بگذرانید، ممکن است وب‌سایت شما آسیب ببیند، کُند شود، تبدیل سرنخ‌ها (Lead) را متوقف کند، هک شود و در نتیجه برای کسانی که روی آن کلیک می‌کنند مشکلاتی ایجاد کند.

حالا بیایید کمی عمیق‌تر و در قالب 5 نکته به مزایای نگهداری وب‌سایت نگاه کنیم:

1. اولین برداشت‌ مخاطبان

شما فقط یک فرصت برای ایجاد تأثیر اولیه روی مخاطبان خود دارید. اگر وب‌سایت شما قدیمی به نظر برسد و طراحی ضعیفی داشته باشید یا آن‌طور که باید کار کند، ممکن است در چند ثانیۀ اول که برای شما و مخاطبان مهم است، جذب سرنخ‌های جدید را از دست بدهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که اولین برداشت‌ها 94 درصد به طراحی مربوط می‌شود؛ بنابراین استفاده از طراحی جذاب و به‌روز می‌تواند در انتقال پیام مناسب به بازدیدکنندگان جدید سایت کمک کند. این موضوع به آن‌ها اطمینان می‌دهد که آنچه به دنبالش هستند پیدا کرده‌اند و میزان ارتباط، اعتبار، قابل اعتماد‌ بودن و منحصر‌به‌فرد‌بودن وب‌سایت شما را تقویت می‌کند؛ در نتیجه کاربران ترجیح می‌دهند که در وب‌سایت شما بمانند و آن را ترک نکنند.

2. شهرت کسب‌وکار

مثل برداشت‌های اولیه، شهرت کسب‌و‌کار شما هم در جلب اعتماد مشتریان بسیار مهم است. برخی از راه‌های حفظ جایگاه و شهرت آنلاین شما عبارتند از:

داشتن لینک‌های فعال؛
افزودن صفحۀ 404 برای صفحات حذف‌شده؛
به‌روزرسانی افزونه‌ها؛
به‌روزرسانی محتوا؛
بارگذاری سریع صفحات وب‌سایت.
به‌طور کلی باید مطمئن شوید که وب‌سایت شما به قولی که برندتان دربارۀ کیفیت و حرفه‌ای بودن داده است عمل می‌کند.

3. استراتژی سئو

سئو مجموعه‌‌کارهایی است که برای بهبود رتبۀ وب‌سایت خود در صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهید. به همین خاطر، توجه به نگهداری وب‌سایت برای استراتژی سئو وب‌سایت شما ضروری است. در واقع باید نگهداری و تعمیر وب‌سایت را فرصتی برای ایجاد یک فرایند همیشگی برای نظارت و بهبود سئوی وب‌سایت خود در نظر بگیرید.
برای مثال می‌توانید محتواهای وب‌سایت خود را به‌روز کنید و لینک‌های خراب را اصلاح کنید. این اطلاعات جزئی همان چیزی است که ربات‌ گوگل در زمان خزیدن (crawling) در وب‌سایت شما به آن توجه می‌کند.

لازم است بدانید که در مرحلۀ اولیه از تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت شما، گوگل ارزش آن را تعیین می‌کند و این موضوع به‌طور بالقوه روی رتبه‌بندی وب‌سایت شما در صفحۀ نتایج جست‌وجو تأثیر می‌گذارد. رتبه‌بندی مثبت در موتورهای جستجو می‌تواند به جذب ترافیک بیشتر وب‌سایت شما کمک کند و مشتریان را به سمت کسب‌و‌کارتان بیاورد.

با این اوصاف، رتبه‌بندی ضعیف، پیدا کردن کسب‌وکارتان را به‌صورت آنلاین برای مردم سخت‌ می‌کند و سود زیادی را از دست خواهید داد.

4. فروش

فروش تنها راه نجات هر فروشگاه اینترنتی است. هرچقدر افراد بیشتری از شما خرید کنند، فروشگاه اینترنتی شما کارآمدتر و حرفه‌ای تر خواهد بود. برای اطمینان از بالا نگه داشتن ارقام فروش، باید برخی از اشکالات فنی را که ممکن است مشتری شما را آزار دهد برطرف کنید. برخی از مشکلات رایج فروشگاه‌های اینترنتی عبارتند از اشکال در سفارش محصول، اشکال در فرآیندهای پرداخت، کد تخفیف نادرست و ارسال پولی به‌جای ارسال رایگان.

علاوه بر این‌ها،‌ افرادی که به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند، به تصاویر باکیفیت و توانایی زوم کردن روی محصول مدنظرشان توجه می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که تصاویر و ویدئوهای جذاب و باکیفیتی برای معرفی محصولاتی مانند پوشاک در صفحۀ محصول وب‌سایت خود ارائه کنید. همراه با دیدن تصاویر، مشتریان همچنین می‌خواهند تا حد امکان اطلاعات بیشتری دربارۀ خرید احتمالی خود دریافت کنند؛ بنابراین باید برای نوشتن توضیحات محصول که می‌تواند شهرت کسب‌وکار شما را افزایش دهد زمان بگذارید.

5. امنیت

برنامۀ نگهداری وب‌سایت به محافظت از کسب‌و‌کار شما در برابر تهدیدات مجازی کمک می‌کند. به‌روزرسانی منظم نرم‌افزارهای امنیتی و تمدید ارائه‌ دهندۀ گواهینامۀ SSL به محافظت از فایل‌های وب‌سایت شما کمک می‌کند. این فایل‌ها شامل اطلاعات حساس مثل رمز عبور مشتریان و داده‌های خصوصی آن‌ها مثل اطلاعات بانکی است.
وقتی امنیت سایت خود را حفظ می‌کنید، به خطر انداختن کسب‌وکار شما برای هکرها سخت می‌شود و در عین حال، حس اطمینان بیشتری به مشتریان خود می‌دهید.

کارهایی که باید برای تعمیر و نگهداری وب‌سایت خود انجام دهید:

حالا که وب‌سایت خود را ساخته‌اید و می‌دانید برای نگهداری وب‌سایت باید به چه نکاتی توجه کنید، لازم است یک چک‌لیست از کارهایی که باید به‌طور متداول انجام دهید تهیه کنید.

در ادامه چند نمونه از این کارها را آورده‌ایم:

به‌روز‌رسانی‌های امنیتی: به‌روزرسانی‌های امنیتی باید به‌محض در دسترس قرار گرفتن وب‌سایت اعمال شوند تا مطمئن شوید که وب‌سایت شما در برابر آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده محافظت می‌شود.

پشتیبان‌گیری: در دنیای اینترنت دو نوع کاربر وجود دارد: کسانی که از اطلاعات خود بک‌آپ می‌گیرند و کسانی که هرگز تمام اطلاعات خود را از دست نداده‌اند! پشتیبا‌ن‌گیری منظم برای محافظت در برابر از دست‌دادن داده‌ها ضروری است و باید به‌طور منظم انجام شود. تعداد دفعات پشتیبان‌گیری هم به دفعات به‌روزرسانی محتوا در وب‌سایت بستگی دارد. برای مثال، اگر وب‌سایت شما به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود، بهتر است هر روز از وب‌سایت خود بک‌آپ بگیرید.

ردیابی و بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت: عملکرد وب‌سایت باید به‌طور منظم نظارت شود تا مطمئن شوید که به‌سرعت بارگذاری می‌شود و به‌درستی کار می‌کند. این بخش می‌تواند شامل نظارت بر زمان بارگذاری صفحه، کارکرد وب‌سایت و ایجاد تغییراتی در آن برای بهبود عملکرد باشد.

به‌روزرسانی محتوا: به‌روز نگه داشتن محتوای وب‌سایت برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است. شما به‌عنوان صاحب وب‌سایت باید صفحات جدید اضافه کنید، صفحات موجود را به‌روز کنید و پست‌ها یا مقالات جدید به وبلاگ خود اضافه کنید. دفعات به‌روز‌رسانی محتوا به ماهیت وب‌سایت و هدف آن بستگی دارد.

هر چند وقت یک بار باید وب‌سایت خود را تعمیر کنیم؟

تعداد دفعات تعمیر و ارزیابی عملکرد وب‌سایت به عوامل مختلفی مثل هدف آن بستگی دارد. با این حال بهتر است این کار را به‌طور منظم انجام دهید.

وظایف هفتگی نگهداری وب‌سایت

با استفاده از Google Analytics دربارۀ نحوۀ رفتار افراد در وب‌سایت خود اطلاعات ارزشمندی کسب می‌کنید. شما می‌توانید با ورود به حساب Google Analytics خود، ترافیک وب‌سایت خود را بررسی کنید، عملکرد وب‌سایت خود را بهتر درک کنید و راهکارهای بهبود آن را شناسایی کنید.
تحلیل داده‌های ترافیکی، مانند تعداد بازدیدکنندگان سایت و نرخ پرش، می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری بهتر برای کسب‌وکار شما شود. علاوه بر این، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند که بدانید ترافیک وب‌سایت شما از کجا آمده و آن را بر اساس موقعیت جغرافیایی، کلمات کلیدی و هدف و علاقۀ کاربران نمایش می‌دهد.

 

وظایف ماهانۀ نگهداری وب‌سایت

به‌طور ماهانه باید بررسی کنید که تمامی بخش‌های وب‌سایت شما ایمن باشند، افزونه‌ها به‌روز شده باشند و از محتوای وب‌سایت شما نسخۀ پشتیبان تهیه شده باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا جلوی از دست دادن هرگونه اطلاعات ارزشمند را بگیرید و وب‌سایت خود را در برابر حملات سایبری مقاوم کنید.

همچنین باید سرعت وب‌سایت خود را با ابزار رایگان PageSpeed Insights Google که جزئیات وب‌سایت شما در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف را نمایش می‌دهد، آزمایش کنید. این ابزار پس از تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت شما، پیشنهاداتی برای افزایش سرعت آن ارائه می‌کند.

 

وظایف فصلی نگهداری وب‌سایت

در پایان هر فصل باید محتوای وب‌سایت خود را بر اساس اهداف و معیارهای تعریف‌شده، مانند سئو (ترافیک و بک‌لینک‌های ارگانیک)، رفتار کاربر (بازدید از صفحه و نرخ پرش)، تعامل (لایک، منشن و اشتراک‌گذاری) و فروش (نرخ مکالمه و بازگشت سرمایه) بررسی کنید.

 

وظایف سالانۀ نگهداری وب‌سایت

در پایان یک سال باید تمدید دامنه، سرویس میزبانی، ابزارهای تجزیه‌وتحلیل و تحقیق کلمات کلیدی و هر ابزار پولی دیگر را که به‌طور معمول اشتراک یک ساله دارند تمدید کنید.

هدر، پاورقی، صفحۀ «تماس با ما» و صفحۀ «دربارۀ ما» وب‌سایت شما نیز ممکن است در این مرحله به توجه ویژه‌ای نیاز داشته باشد. مطمئن شوید که تمام اطلاعات شما به‌روز هستند و دسته‌های منوی اصلی آن نشان‌دهندۀ بخش‌های مرتبط با کسب‌وکارتان هستند. به‌دنبال لوگوهای قدیمی و تصاویر شرکت باشید که ممکن است دیگر برای وب‌سایت شما مناسب نباشد.

به‌طور کلی باید بدانید که طراحی مجدد وب‌سایت (به‌طور کامل یا جزئی) پس از یک سال می‌تواند سود زیادی برایتان داشته باشد.

برای تعمیر و نگهداری باید یک متخصص استخدام کنم؟

اینکه برای تعمیر و نگهداری وب‌سایت باید یک متخصص استخدام کنید یا آن را به‌تنهایی نگهداری کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله مهارت‌های فنی شما مانند آشنایی با HTML، CSS و میزبانی وب، پیچیدگی وب‌سایت، زمان در دسترس و بودجۀ شما. اگر مهارت‌های فنی و تجربه‌ای در زمینۀ توسعۀ وب‌سایت دارید، ممکن است بتوانید وب‌سایت خود را به‌تنهایی نگهداری کنید. با این حال، اگر با توسعۀ وب‌سایت آشنایی ندارید یا زمان زیادی برای اختصاص دادن به نگهداری وب‌سایت خود ندارید، استخدام یک متخصص می‌تواند گزینۀ بهتری باشد.

حرف آخر: مراقب وب‌سایت خود باشید!
در این مقاله به شما گفتیم که نگهداری وب‌سایت یا Website Maintenance چیست و چرا مهم است. همچنین اشاره کردیم که چگونه می‌توانید از وب‌سایت خودتان نگهداری کنید هر چند وقت یک بار باید آن را تعمیر کنید

به‌عنوان نکتۀ آخر باید بدانید که تعمیر و نگهداری وب‌سایت، مهم‌تر از طراحی آن است! چرا؟ چون شما می‌خواهید که یک کسب‌وکار پایدار و همیشگی داشته باشید و همیشه برایتان سودآور باشد. برای همین باید همیشه مراقب وب‌سایت خود باشید!

نگهداری وب‌سایت