هاست و دامین چیست؟

این سوالی است که اکثر افرادی که تازه با دنیای اینترنت آشنا شده‌اند و قصد راه‌اندازی وبسایت دارند برایشان مطرح می‌شود و اگر شما هم یک کاربر ابتدایی هستید بهتر است بدانید هاست چیست و چه فرقی با دامین دارد. در این مقاله نکاتی درباره هاست و دامین ذکر خواهیم کرد.

تفاوت هاست و دامین چیست؟

تفاوت هاست و دامین با تعریف آنها مشخص می‌شود:

دامین : دامین یا دومین (domain) آدرس فیزیکی سایت شما در فضای اینترنت است. مثلا شما برای ورود به سایت موسسه رسانه سافت باید در نوار آدرس مرورگر خود rasanehsoft.com را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به rasanehsoft.com دامین گفته می‌شود؛ به عبارتی دیگر، دامنه یا دامین (domain)، نام وبسایت شماست.

دامین حداقل از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

۱- نام دامنه (Domain Name)

۲- دامنه سطح بالا (TLD) که به آن extension دامنه هم میگویند.
در مثال بالا rasanehsoft نام دامنه و com. که در انتهای دامین قرار دارد TLD است. (به TLD پسوند دامین نیز گفته می‌شود)

برخی پسوندهای متداول دامین عبارت اند از : com , net , org ,ir , …

‎.ir‏ پسوند دامنه اینترنتی کشور ایران مخفف (Islamic republic) است. مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است. طبق گزارش وبگاه این مرکز، تا تیر ۱۴۰۱ بیش از ۱٬۴۸۰٬۰۰۰ دامنه با این پسوند در اینترنت ثبت شده‌ است.

com. معروفترين و پر استفاده ترين پسوند برای دامنه های سايت هاست . com مخفف Commercial به معنای تجاري است. البته بسياري از سايت های همه منظوره نيز از پسوند com. استفاده ميکنند.

net. مخفف واژه Network به معني شبكه می باشد و عموما توسط شركت‌های ارائه دهنده خدمات اينترنتی و شبكه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار مي گيرد.

org. اختصار واژه Organizations به معني سازمان ‌یا تشكيلات‌ ميباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمان‌های غير انتفاعی كه غالباْ فعاليت غير تجاری (يا حتی تجاری) دارند، مورد استفاده قرار مي گيرد.

info. اختصار واژه Information به معني اطلاعات می باشد كه در سايت هايی مورد استفاده قرار مي گيرد كه به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هايی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص يافته اند.

gov. اختصار واژه Government به معنی دولت می باشد و اين پسوند مربوط به نهادهای دولتی است.

edu. مخفف واژه Education به معنی آموختن دانش می باشد و براي مقاصد تعليمی چون پايگاه های آموزشی به كار می رود.

biz. مخفف Business به معني تجارت می باشد كه خــاص سايت‌های شغلی – تجارتی به ويژه خدمات مربوط به تجارت الكترونيكی، ايجاد گشته است.

چرا از دامنه استفاده می‌کنیم؟

اینترنت شبکه‌ای از رایانه‌های متصل شده به هم است و هر کامپیوتر در این شبکه می‌تواند با سایر کامپیوترها ارتباط برقرار کند. برای شناسایی آن‌ها، به هر کامپیوتر یک آدرس IP اختصاص داده‌ شده است. IP مجموعه‌ای از اعداد است که یک کامپیوتر خاص را در اینترنت شناسایی می‌کند. برای مثال یک آدرس IP معمولی مانند زیر است: 66.249.66.1
به خاطر داشتن IPهای این‌ چنینی بسیار دشوار است. به همین دلیل نام دامین اختراع‌ شده است.

برای ثبت دامین می‌بایست از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامین ارائه می‌دهند مانند موسسه رسانه سافت اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامین ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند! بدین معنی که صاحب دامین می‌بایست دامنه را در دوره زمانی مشخص (۱ سال، ۵ سال، …) تمدید کند.

برای چک کردن و ثبت دامین خود می توانید به آدرس domain.rasanehsoft.com مراجعه کنید، یا با این شماره تماس بگیرید. 09356437133

هاست: هاست یا میزبانی وب (به انگلیسی Host) قسمتی از یک سرور است، که به ازای مبلغی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این سرور همیشه و به صورت 24 ساعته به اینترنت متصل است. حالا اگر شما در هاستتان اطلاعات سایت خود را قرار دهید، وب سایت شما در سرتاسر اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. و مخاطبان می‌توانند با وارد کردن آدرس سایت در مرورگر، هر لحظه از شبانه روز وارد سایت شما بشوند.

این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود.

برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :

میزان فضا (Quata) : مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت، …
حجم مورد نیاز شما بستگی به سایتتان دارد. قبل از خرید باید به استاتیک یا داینامیک بودن سایت، سیستم مدیریت سایت، ماژول‌های مورد استفاده، دیتابیس‌ها، قالب سایت و … توجه کرد.

سیستم عامل سرور هاست : ویندوز یا لینوکس

موقعیت جغرافیایی هاست که ممکن است داخلی یا خارجی باشد.

تعداد اکانت‌های ایمیل

میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.
پهنای باند به 2 عامل اصلی بستگی دارد حجم اطلاعات سایت و میزان بازدید مورد انتظار
فرض کنید هر صفحه سایت شما 100 کیلوبایت باشد و در روز میانگین 500 بازدید کننده دارید، که هر کدام 4 صفحه از سایتتان را ببینند. ترافیک روزانه شما 100*500*4 برابر با 200 مگابایت خواهد بود. حالا این اندازه را در 30 روز ماه ضرب کرده و پهنای باند مورد نیاز ماهانه را حساب کنید.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

موسسه رسانه سافت با در اختیار داشتن سرورهای قدرتمند و پشتیبانی قوی این امکانات را برای شما مشتریان عزیز فراهم آورده است.

هاست و دامین چیست؟