نحوه انتخاب و استفاده از رنگ‌ ها در طراحی سایت

اهمیت ترکیب و استفاده از رنگ‌ ها در طراحی سایت به حدی است که می‌تواند نقش مهمی در شناخته‌شدن برند شما در میان مشتریان آنلاین داشته باشد. اگر دارای کسب‌وکار آنلاینی هستید، فراموش نکنید که انتخاب درست و بجای رنگ، نه تنها از نظر دیداری حس خوبی در بازدیدکنند‌گان سایت شما ایجاد می‌کند، بلکه در بالا رفتن فروش و جذب مشتری نیز بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک تنوع اساسی در وب‌سایت خود هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

اصول استفاده از رنگ‌ ها در طراحی سایت

برای طراحی سایت میتوان از رنگهای مکمل، رنگهای مشابه و… استفاده کرد. هنگامی که صحبت از رنگ های مکمل، مشابه و مانند آن میشود منظور ما ارتباط رنگ ها در دایره رنگ است. دایره رنگ دایره ای است که ابتدا با سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز در سه قسمت مساوی پر میشود. سپس با ترکیب این سه رنگ حاشیه بین رنگ ها را پر می کنند. ترکیب دو رنگ کنارهم در دایره رنگ و ایجاد رنگ جدید میتواند تا بینهایت ادامه یابد.

چرخه رنگ‌ها
چرخه رنگ‌ها

برای انتخاب رنگ مناسب در قسمت های مختلف سایت، ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین را نیز میتوان استفاده کرد.
برخی از این ابزارها عبارتند از:

پیشنهاد عملی برای انتخاب رنگ سایت‌
یکی از بهترین و جالب‌ترین روش‌های انتخاب بهترین ترکیب رنگ‌ها برای طراحی وب سایت می‌تواند استفاده از طبیعت باشد. کافیست از ترکیب رنگ میوه‌ها و مناظر طبیعی برای انتخاب رنگ‌های سایت استفاده کنید، چرا که چشم انسان با بسیاری از این ترکیب‌ها همخوانی دارد.

ابزار انتخاب رنگ

اصولا با هر روشی که بخواهید رنگ های سایت را انتخاب کنید. باید ابتدا یک رنگ یا تم اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید. رنگ های مانند آبی برای سایت های آموزشی و دولتی، رنگ های سبز برای سایت های مرتبط با طبیعت و کودکان، رنگ بنفش برای سایت های خدماتی و رنگ صورتی برای سایت های فروش محصولات آرایشی زنانه بصورت پیش فرض توسط اغلب افراد رعایت میشوند.

انتخاب رنگ مناسب بر اساس کاربری سایت

برای انتخاب رنگ سایت خود در تئوری رنگ ها در طراحی سایت به نکات زیر توجه نمایید:

رنگ متن‌ های سایت
انتخاب رنگ سایت تنها مربوط به سربرگ و پس زمینه نمی باشد، بلکه انتخاب رنگ متن مناسب برای برای متن ها تاثیر زیادی بر خستگی چشم کاربر و خوانایی متن دارد. برای مثال: برای رنگ پس زمینه روشن، متن با رنگ تیره مناسب می باشد.

ایجاد هماهنگی بین صفحات سایت
باید تمام صفحات سایت با یکدیگر هم خوانی داشته باشند. اگر رنگ ‌ها در هر صفحه دائم تغییر کنند، باعث سرگردانی کاربر می شود. می‌توانید با انتخاب رنگ مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer)، سایت شکیلی را طراحی نمایید.

رنگ سازمانی
رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را در طراحی لوگو سازمان خود استفاده نمایید تا باعث متمایز شدن شما شود.

هر رنگ، فرهنگی را در خود جای داده است!
رنگ‌ ها علاوه بر معانی روانشناسی که دارند در هر کشور با هر فرهنگ، اهمیت خاصی دارند. مثال در ایران از رنگ ‌های آجری یا فیروزه ای برای طراحی سایت مکان های گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ‌های پرچم هر کشور برای سایت های دولتی آن کشور مناسب می باشد.

رنگ مربوط رنج سنی کاربران
کاربران با توجه به احساسات و هیجانات مربوط به سن خود، طراحی مربوط به سن خود را می پذیرند. برای طراحی سایت مخصوص آنها باید از رنگ هایی که مورد علاقه و مربوط به سن آن ها می شود استفاده نمایید.

یک وبسایت باید چند رنگ داشته باشد؟

سعی کنید بیش از دو یا سه رنگ به طور مداوم استفاده نکنید. بدیهی است که می‌توانید مواردی مانند عکس‌ها یا اینفوگرافیک‌ها را پیاده‌سازی کنید که از رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند، اما وقتی صحبت از رنگ‌های پس‌زمینه، نام تجاری و عملکردهای سایت (مانند دکمه‌ها) به میان می‌آید، سعی کنید آن را ساده انتخاب کنید.

 

و در نهایت بخاطر داشته باشید که از هر روش و متدی که برای ترکیب رنگ در طراحی سایت استفاده می کنید ، در نهایت باید هدف اصلی شما تاثیر بر مخاطب باشد. شاید ترکیب رنگی از نگاه خودتان خوب به نظر نرسد اما لازم نیست حتما شما از ترکیب رنگ وب سایتتان خوشتان بیاید بلکه هدف اصلی مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت شما هستند.

رنگ‌ ها در طراحی سایت